سبک زندگی

چه اتفاقی می افتد وقتی شما با آرایش می خوابید؟

عوارض خوابیدن با آرایش

شما نیازی به مدرک پوست ندارید تا متوجه شوید خوابیدن با آرایش ایده ای وحشتناک است. ممکن است با خود فکر کنید خسته ام، فقط همین یکبار است و یا دیر وقت است و اقدام به پاک کردن آرایش از صورت خود نکنید. این کار مضرات بسیاری برای پوست به همراه خواهد داشت. پاک نکردن آرایش موجب اثرات بدی بر روی مژگان و منافذ پوست خواهد گذاشت که در این مطلب قصد داریم به برخی از آثار این اقدام بپردازیم.

مسدود شدن منافذ پوست

خوابیدن با آرایش قاتل در منافذ پوست است. طبق گفته دکتر دبرا جالمن “رفتن به تخت‌خواب با آرایش، منافذ پوست شما را درگیر خواهد کرد، زیرا بسیاری از محصولات آرایشی دارای موادی مانند سیلیکون هستند که منافذ را مسدود می کنند”. وقتی منافذ پوست مسدود شوند پوست دچار ناهمواری شده و اگر مستعد جوش باشید امکان بروز جوش بر روی پوست وجود دارد.

دچار آکنه می شوید

دکتر هارولد لنسر، متخصص پوست در بورلی هیلز به این واقعیت اشاره می کند که پوست همانند قلب هرگز از کار نمی افتد. او می‌گوید، “دقیقاً مانند اندام های داخلی بدن ، پوست ما همیشه در حال کار است. پوست از آب ، پروتئین ، لیپیدها و مواد معدنی و شیمیایی مختلف تشکیل شده است. همچنین پوست منافذ پوستی را پوشانده است که به ما امکان تعریق و ترشح سبوم که یک روان کننده طبیعی است که پوست را مرطوب کرده و سلولهای مرده پوست و سایر مواد تحریک کننده را از منافذ پوست ما پاک می کند را می‌دهد. هنگام آرایش ، منافذ پوست را جهت آزاد شدن سبوم مسدود می کنید، که ممکن است منجر به ایجاد منافذ بزرگتر و حتی آکنه شود”.

 آکنه و جوش صورت

دکتر جی متیو نایت همچنین اظهار داشت: “فشار فیزیکی صورت شما روی یک بالش می تواند آرایش را در فولیکول های مو وارد کند و منجر به مسدود شدن منافذ پوستی و در نتیجه آکنه شود .”  چند دقیقه بیشتر خوابیدن و پاک نکردن صورت از آرایش به چنین دردسری نمی‌ارزد، درست است؟

آسیب دیدن سلول‌های پوست

سلول های پوست نیز با عمل خوابیدن با آرایش آسیب می بینند. دکتر نایت به طور خلاصه این مطلب را بیان می کند و می گوید: “آرایش می‌تواند آلاینده‌های محیطی و رادیکال های آزاد را که می توانند به سلول های پوست (از جمله کلاژن) آسیب برسانند را جذب کرده و منجر به پیری‌زودرس پوست بشود” بنابراین نه تنها باعث بسته شدن منافذ و ایجاد آکنه می‌شود، بلکه می تواند روند پیری را تسریع کند.

کدر شدن پوست

لیز دونات ، زیبایی شناس و آرایشگر مجوز نیویورک به من می گوید: “پوست ما بزرگترین اندام بدن ما است و عملکردهای حیاتی بدن مانند ترشح عرق ، دفع چربی ، ترمیم زخم ها و تنظیم گرما را برای بدن انجام می دهد.”

“بنابراین ضروری است که به طور مرتب آن را پاکسازی و لایه برداری کنیم! مسدود شدن منافذ و جوش های سرسیاه ، معروف به کومدون ، هنگامی که سلول های مرده پوست ، روغن و آرایش در منافذ حبس می شوند و پوست را خفه می کنند، ایجاد می شود”. او ادامه داد “این منافذ مسدود شده پیش از ایجاد جوش های آکنه ای، پوست را کدر و بی روح نشان می‌دهند.”  این دلیل کافی برای استفاده از دستمال پاک کننده آرایش یا پارچه است و مهم نیست که چقدر دیر است و یا چقدر خسته باشید.

1 نظر در “چه اتفاقی می افتد وقتی شما با آرایش می خوابید؟

  1. نیلوفر گفت:

    خیلی از جوشها قابل درمان نیستند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *